Zasady zdrowego odżywiania

12 zasad zdrowej diety




Zastosowując się do podanych niżej zasad można wyleczyć wiele schorzeń, które spowodowane są nieprawidłowym odżywianiem i niewłaściwym trawieniem.

1. Niech głód będzie przewodnikiem naszego odżywiania, a nie czas. Najlepiej zjadać 5 posiłków w ciągu dnia, niezbyt sytych, bez jedzenia w międzyczasie słodyczy lub chipsów.

2. Zwykle człowiek potrzebuje 1600 – 2500 kcal, chyba że pracuje ciężko fizycznie lub czynnie uprawia sport wyczynowy, wtedy organizm spala więcej kalorii. Tymczasem racja dziennego pożywienia w zasadzie często przekracza nasze zapotrzebowanie energetyczne. Nadwyżka produktów obciąża układ trawienny oraz wydalniczy i doprowadza do otyłości, miażdżycy, cukrzycy, schorzeń kręgosłupa, wątroby i nerek.

3. Istotny jest sposób jedzenia. Trzeba powoli, dokładnie przeżuwać każdy kęs, przez co pokarm łatwiej się przyswaja, a to oznacza, że jego mniejsza ilość da znacznie więcej energii i substancji odżywczych.

4. Białko zwierzęce i ryby są konieczne do odnowy komórkowej, ale wystarczy, jeśli będziemy je jedli 2-3 razy na tydzień. Równocześnie przestajemy spożywać gotowe wędliny, które zawierają zbyt dużo konserwantów, w tym szkodliwej saletry.

5. Najłatwiej przyswajalnego białka dostarcza spożycie mięsa gotowanego oraz pieczonego. Koniecznie trzeba zredukować spożywanie mięsa wieprzowego o dużej zawartości tłuszczu, szczególnie w postaci smażonej. Takie potrawy zbytnio obciążają układ trawienia i sprawiają, że białko nie może być wykorzystane do odnowy komórkowej.

6. Najlepiej dla nas jest jedzenie białka z warzywami. Nie można zaś łączyć w jednym posiłku mięsa i ziemniaków. Najpierw jemy mięso bądź rybę z surówką lub duszonymi warzywami, a później, po 4 godzinach, makaron, ziemniaki z jarzynami i tłuszczem. Dobrym połączeniem jest jedzenie mięsa z kaszą.

7. Dzienna racja pożywienia powinna składać się w 60% z warzyw i owoców, surowych oraz gotowanych. Pozostałe 40 % to mięso, nabiał, ryby, kasze, makarony, ziemniaki. W starszym wieku, kiedy układ trawienny nie działa już tak sprawnie, trzeba spożywać więcej warzyw duszonych oraz gotowanych, mniej surówek. Aby uniknąć braków nieodzownych witamin, poleca się zdrowe, smaczne i łatwo przyswajalne soki ze świeżych warzyw.

8. Nadwyżka rafinowanego cukru i słodyczy skutkuje zbyt dużą fermentacją w żołądku i jelitach oraz prowadzi do otyłości i cukrzycy. Sama fermentacja jest procesem naturalnym, ale nadfermentacja powoduje niestrawność i wzdęcia.

9. Dobre dla organizmu są owoce, również suszone, np. śliwki, morele, rodzynki, żurawiny. Te ostatnie usprawniają pracę nerek. Suszone owoce zobojętniają kwasy wytwarzane przez mięso, ryby, jaja, świeży chleb, dostarczają błonnika i ułatwiają wypróżnienie. Kiedy więc przyjdzie nam ochota na coś słodkiego, korzystniej jest sięgnąć po owoce. W zastępstwie kolacji zjedzmy 2 – 3 jabłka, co sprawi uregulowanie wypróżnień.

10. W czasie jednego posiłku powinniśmy jeść tylko jeden gatunek skrobi. Jeśli więc jemy ziemniaki, to nie jedzmy chleba. Dużą wartość odżywczą ma ryż nieoczyszczony, brązowy. Działa on odmładzająco, spowalnia np. siwienie włosów.

11. Wodę powinniśmy pić 30 minut przed jedzeniem lub po nim. Picie w czasie jedzenia rozcieńcza soki trawienne, oziębia żołądek, który potrzebuje ciepła, by procesy trawienne przebiegały prawidłowo. W starszym wieku zmniejsza się pragnienie, ale to wcale nie oznacza, że nie potrzebujemy pić.

12. Wystrzegajmy się żywności wysokoprzetworzonej typu fast food, bo zapycha żołądek, a nie daje składników odżywczych, witamin, minerałów. Często zaś stanowi źródło szkodliwych tłuszczów nasyconych i węglowodanów.

Źródło: Jadwiga Górnicka – Na zdrowie – Porady dr Górnickiej







Comments are closed.